Uw jaarafrekening

U heeft op uw verwachte energieverbruik een voorschot betaald in 12 termijnen.

Aan het einde van het verbruiksjaar verrekenen we dit voorschot met uw werkelijk verbruik. U betaalt dan alleen voor het werkelijke verbruik aan stroom en gas. Dit hebben we voor u in een jaarafrekening uiteen gezet. Wilt u hulp bij het begrijpen van uw jaarafrekening, raadpleeg dan deze uitleg.

 

Jaarafrekening; uw termijnbedrag goed ingeschat?

Geld terug

Altijd fijn, u krijgt geld terug. Heeft u nog niet alle termijnen voldaan. Dan verrekenen we het openstaande saldo met de teruggave.

Bijbetalen

Oei, dat is een nare verrassing. Kijk eens op hoge jaarrekening -link- voor mogelijke oorzaken van een hoger uitgevallen jaarrekening.

U zit goed

Zo zou elke jaarafrekening moeten zijn. Kijk hier voor bespaartips, om nog meer te besparen op uw factuur. Wees altijd kritisch op uw termijnbedrag en pas deze aan waar nodig.

Meterstanden voor uw jaarafrekening

Ongeveer 4 weken voorafgaand aan uw jaarafrekening, ontvangt u een verzoek de meterstanden door te geven. Met uw actuele standen berekenen we uw werkelijke verbruik. Geeft u de standen niet door, dan moeten wij schatten. Uiteraard doen wij dit uiterst zorgvuldig.

Het risico dat u moet bijbetalen wordt groter, wanneer wij over een aantal jaren alleen schattingen hebben. Geeft u dan alsnog de actuele standen door, dan wordt uw werkelijke verbruik in een keer verrekend.

Wanneer ontvangt u uw jaarafrekening?

Elk jaar rond dezelfde datum ontvangt u de jaarafrekening. U krijgt 12 maanden na de ingangsdatum van uw contract uw eerste jaarafrekening.

Bent u onlangs verhuisd? Dan ontvangt u maximaal 6 weken nadat u de meterstanden heeft doorgegeven een eindafrekening van het verbruik op uw oude adres. Vervolgens ontvangt u uw jaarafrekening na 12 maanden.

In Mijn E.ON kunt u uw jaarafrekeningen tot 5 jaar terug raadplegen.

 

 

Geld terug, toch een hoger termijnbedrag

Hoe kan dat?
U krijgt geld terug op uw voorschot van afgelopen jaar. En toch is uw termijnbedrag omhoog gegaan. Dat lijkt inderdaad vreemd. Toch is dit juist. Drie oorzaken die daaraan ten grondslag kunnen liggen;

  1. Uw energietarief wijzigt
    Uw contract loopt af en uw energietarief wijzigt. Zeker wanneer u in het verleden een gunstig tarief heeft weten vast te zetten, kan de overgang naar een nieuw tarief te zien zijn in uw nieuwe termijnbedrag. Heeft u nu een flexibel tarief? Wellicht kan een vast tarief gunstig voor u zijn. Bel 0900-0301 voor de mogelijkheden om uw tarief vast te zetten.

  2. Verhoging overige kostencomponenten
    Naast uw energieverbruik, draagt E.ON ook kosten af aan derden. Dit zijn de netbeheerkosten en de overheidsheffingen. Wanneer deze kosten stijgen, moet E.On dat doorberekenen in het termijnbedrag.

  3. Seizoensinvloeden op uw energieverbruik
    Wanneer we een zachte winter hebben gehad, heeft u minder gestookt. Dat is te terug te zien in uw werkelijke verbruik. Uw nieuwe termijnbedrag is echter weer berekend op basis van een ‘normale’winter. 

Teruglevering op uw jaarafrekening

Heeft u zonnepanelen en levert u daardoor energie terug? Dan krijgt u een terugleververgoeding. U kunt de vergoeding terugvinden op uw jaarafrekening. U ontvangt hier geen aparte nota voor.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden over de aanleg van zonnepanelen?

Lees meer

- +