Wat te doen bij een storing?

Als u een storing thuis ervaart, kunnen er diverse oorzaken zijn. Wat kunt u het beste doen?

Bel in eerste instantie het Nationale Storingsnummer: 0800 9009 (gratis). Voor een snelle oplossing is het handig als u weet of uw buren ook last hebben van een storing in de levering van elektriciteit en gas.

Wilt u weten of er in uw buurt een storing in de energielevering is? Op www.gasenstroomstoringen.nl vindt u een actueel overzicht van alle stroom- en gasstoringen


 

Meestal ligt de oorzaak echter binnenshuis. Deze storingen zijn vaak eenvoudig zelf te verhelpen:

Er is een stop doorgeslagen

Is dit het geval werkt vaak één apparaat niet meer of valt de stroom uit in een woongedeelte. U kunt deze stop eenvoudig zelf vervangen.

Porseleinen stop: Deze stop bestaat uit een wit hulsje met daarin een dun metalen draadje. Bij overbelasting smelt het draadje; de stop 'slaat door'. Deze stop moet worden vervangen.

Automatische stop: Een automatische stop hoeft u niet te vervangen. In modernere woningen worden deze steeds vaker toegepast. Deze zijn eenvoudig weer in werking te stellen door de knop in te drukken.

De hele woning zit zonder stroom

  1. Controleer de aardlekschakelaar. Deze kan uitslaan door blikseminslag of storing in een apparaat.
  2. Zet verdachte apparaten uit en schakel de aardlekschakelaar weer in.
  3. Zet de apparaten één voor één aan. Slaat de aardlekschakelaar opnieuw uit bij de inschakeling van een apparaat, dan is de storingsbron bekend.


Test de aardlekschakelaar tweemaal per jaar

Als u wilt controleren of uw installatie in orde is, kunt u tweemaal per jaar de aardschakelaar testen (bijvoorbeeld tijdens de overgangen van zomer- en wintertijd).

Dit doet u door op het witte testknopje te drukken. De aardlekschakelaar zou dan direct 'uit' moeten slaan. Gebeurt dat niet, neem dan contact op met een erkende installateur. Houd er wel rekening mee dat door de test alle stroom in uw huis uitvalt. Het kan zijn dat u sommige apparaten opnieuw moet aanzetten of programmeren, zoals de cv-ketel.

Ook is het verstandig om eens per tien jaar uw installatie te laten nalopen door een erkend installateur.

Handige tips

Wilt u snel kunnen handelen in geval van een storing? Leg dan de volgende spullen in de meterkast:

  • Extra stoppen
  • Een zaklantaarn of knijpkat
  • Het telefoonnummer van de storingsdienst
  • Het telefoonnummer van een erkend installateur
  • Een lijstje van aangesloten apparaten per groep

 

Is het probleem nog steeds niet opgelost? Bel dan gratis het Nationaal Storingsnummer voor gas en stroom: 0800 – 9009 of neem contact op met uw netbeheerder.