Uw jaarafrekening

Maandelijks betaalt u een vast termijnbedrag. Dit is een voorschot op uw geschatte energieverbruik. Aan het einde van het verbruiksjaar verrekenen wij dit voorschot met de daadwerkelijke energiekosten. U betaalt dan alleen voor het werkelijke verbruik aan stroom en gas. Hiervoor ontvangt u een jaarafrekening.

Onderstaand vindt u een voorbeeld van een jaarafrekening. Klik op de rode pijltjes voor extra uitleg.

 

Wanneer ontvangt u uw jaarafrekening?

Elk jaar rond dezelfde datum ontvangt u de jaarafrekening. U krijgt 12 maanden na de ingangsdatum van uw contract uw eerste jaarafrekening.

Bent u onlangs verhuisd? Dan ontvangt u maximaal 6 weken nadat u de meterstanden heeft doorgegeven een eindafrekening van het verbruik op uw oude adres. Vervolgens ontvangt u uw jaarafrekening na 12 maanden.

In Mijn E.ON kunt u uw jaarafrekeningen tot 5 jaar terug raadplegen.

 

 

Meterstanden voor uw jaarafrekening

Ongeveer een week voorafgaand aan uw jaarafrekening, ontvangt u per post of e-mail een verzoek de meterstanden door te geven. Met uw actuele standen berekenen we uw werkelijke verbruik.

Geeft u de standen niet door, dan moeten wij schatten. Uiteraard doen wij dit uiterst zorgvuldig. Het risico dat u moet bijbetalen wordt groter, wanneer wij over een aantal jaren alleen schattingen hebben. Geeft u dan alsnog de actuele standen door, dan wordt uw werkelijke verbruik in een keer verrekend.

Geld terug, toch een hoger termijnbedrag

Hoe kan dat?
U krijgt geld terug op uw jaarafrekening. En toch gaat uw termijnbedrag omhoog. Dat lijkt inderdaad vreemd. Toch is dit juist. Drie mogelijke oorzaken:

  1. Uw energietarief wijzigt
    Als uw energietarief omhoog gaat, dan is dit terug te zien in uw termijnbedrag. Uw energietarief kan hoger worden als u flexibele tarieven heeft of voor een ander energiecontract kiest. Flexibele energietarieven bewegen mee met de markt en kunnen dus stijgen of dalen.

  2. Verhoging overige kostencomponenten
    Naast uw energieverbruik, draagt E.ON ook kosten af aan derden. Dit zijn de vaste leveringskosten (ook wel netbeheerkosten) en de overheidsheffingen. Wanneer deze kosten stijgen, moet E.ON dat doorberekenen in het termijnbedrag.

  3. Seizoensinvloeden op uw energieverbruik
    Wanneer we een zachte winter hebben gehad, heeft u minder gestookt. Dat is te terug te zien in uw werkelijke verbruik. Uw nieuwe termijnbedrag is echter weer berekend op basis van een 'normale' winter. 

Bijbetalen op uw jaarafrekening

Hoe kan dat?
U heeft elke maand een termijnbedrag betaalt. Toch moet u bijbetalen op uw jaarafrekening, dat is vervelend. Mogelijke oorzaken hiervan zijn:

  • U heeft meer energie verbruikt dan verwacht; bijvoorbeeld door de aanschaf van nieuwe apparaten, een koudere periode, gezinsuitbreiding of u bent meer thuis geweest.
  • Uw termijnbedrag is het afgelopen jaar verlaagd, maar u heeft niet minder verbruikt.
  • Uw verbruik is te laag ingeschat, waardoor uw termijnbedrag niet toereikend was.
  • Wij hebben uw meterstanden later ontvangen, waardoor u afrekening is berekend over een langere periode.
  • Uw meterstanden kloppen niet of de schatting was te laag. Neem contact op met onze Klantenservice als uw meterstanden niet juist zijn. Bel 0900-0601 (uw gebruikelijke belkosten).
  • U heeft minder stroom teruggeleverd dan verwacht.

Check uw termijnbedrag
U kunt in Mijn E.ON de hoogte van uw termijnbedrag checken aan de hand van uw werkelijk energieverbruik. Zo voorkomt u verrassingen bij uw jaarafrekening. Vul uw huidige meterstanden in en u ziet meteen of u elke maand het juist bedrag betaalt. U kunt het vervolgens ook direct zelf aanpassen.

Teruglevering op uw jaarafrekening

Heeft u zonnepanelen en levert u daardoor energie terug? Dan krijgt u een terugleververgoeding. U kunt de vergoeding terugvinden op uw jaarafrekening. U ontvangt hier geen aparte factuur voor.

Lees meer over teruglevering

Andere Service & Contact
- +
Contact & Feedback

Hulp nodig?

Neem contact op via 0900 – 0601 (uw gebruikelijke belkosten). Bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur. 

  • Liever chatten? We zitten er klaar voor. Start de chat.

    Er is even geen chatmedewerker beschikbaar.

  • U kunt ons ook bereiken via social media.

    FacebookTwitter

Feedback geven

Wat vindt u van onze website?

Geef uw mening