Termijnbedrag, wat is dat?

Uw termijnbedrag is een schatting van uw verbruik over het gehele jaar, gedeeld door 12 maanden. Uw termijnbedrag is dus elke maand even hoog. Waarschijnlijk verbruikt u in de winter iets meer dan dat u betaalt, terwijl u in de zomer weer net iets meer betaalt dan uw werkelijke verbruik

Maar een vast maandbedrag is voor u wel zo helder. Is er iets veranderd in uw situatie? Heeft u bijvoorbeeld isolatie aangebracht? Dat kan aanzienlijk schelen in uw energieverbruik. In Mijn E.ON kunt u met maximaal 10% uw termijnbedrag eenvoudig aanpassen. 


 

Termijnbedrag, de berekening

Uw termijnbedrag wordt ieder verbruiksjaar opnieuw berekend. Op basis van uw gebruik in het afgelopen jaar of de door u doorgegeven meterstanden bepalen wij een maandbedrag. Daarnaast  nemen we de volgende factoren mee in de berekening;

  • De temperaturen van een gemiddelde winter
  • De huidige tarieven
  • De verwachte energieprijs

Bent u een nieuwe klant of bent u net verhuisd? Dan ontvangen wij van uw netbeheerder het verwachte energieverbruik.

Het termijnbedrag is een schatting; we verrekenen uw werkelijke verbruik met de jaarafrekening. Zo betaalt u enkel voor de werkelijk verbruikte energie. 

Veelgestelde klantvraag

"Als ik mijn termijnbedrag bereken in de rekentool, kom ik uit op ca. € 89,00 per maand. Sluit ik een contract af, wordt het termijnbedrag € 125,00. Deze kan ik maximaal verlagen tot € 112,50. Hoe kan dat? En hoe kan ik toch uitkomen op die € 89,00?"

E.ON geeft antwoord: Het uiteindelijke termijnbedrag wordt berekend op basis van uw historisch verbruik. Dit vragen wij op bij uw netbeheerder. Waarschijnlijk heeft u in de rekentool verbruikscijfers ingevoerd van een recentere periode, dan het gemiddelde historisch verbruik dat wij toepassen. Wellicht was uw verbruik voor die periode flink hoger? Neem bij berekeningen op websites altijd het gemiddelde over een periode van 3 jaar. Dat levert vrijwel geen verrassingen op.

Verhogen of verlagen van uw termijnbedrag

Het kan natuurlijk altijd dat uw leefsituatie wijzigt, uw verbruikspatroon verandert of dat de tarieven wijzigen. Dan kunt u eenvoudig uw termijnbedrag aanpassen via Mijn E.ON. Daar zit wel een maximum van 10% hoger of lager aan. Wilt u het bedrag toch verder verlagen? Neem telefonisch contact met ons op. Wellicht kunnen wij dit voor u aanpassen. Uiteraard moet het termijnbedrag wel hoger zijn dan de netbeheerkosten.

Wanneer wordt het termijnbedrag bepaald?

Na uw aanmelding ontvangt u van E.ON een contractbevestiging. Op deze bevestiging staat uw termijnbedrag vermeld. Let op, dit is een indicatie. De definitieve berekening wordt gedaan na de start van levering. Binnen twee weken na de start van de levering krijgt u bericht met het definitieve termijnbedrag. Ieder jaar wordt uw termijnbedrag opnieuw onder de loep gelegd aan de hand van uw jaarafrekening. Uw nieuwe termijnbedrag is terug te vinden op deze jaarafrekening.

Andere Service & Contact
- +
Contact

Hulp nodig?

Heeft u een vraag over uw aanmelding? Bel GRATIS 0800-0301. Bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur. 

  • Liever chatten? Geen probleem. We zitten er klaar voor. Chat starten.

    Er is even geen chatmedewerker beschikbaar. Probeer het zo nog eens.

  • Heeft u een servicevraag, bel dan direct met 0900 – 0601 op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur. 

Feedback?

Vertel ons wat u van onze website vindt.

Geef uw mening